El Decret 159/2012 que regula els
allotjaments turístics a Catalunya contempla la possibilitat, la
legalitat i les condicions que han de complir les àrees d’autocaravana
municipals:
-
Estades inferiors a 48 hores
-
Disposar de presa d’aigua
-
Disposar de presa de llum
-
Disposar de desguàs
La realitat es que no es parla de les
àrees privades i el fet de la manca de regulacions concretes fa que
molts ajuntaments trobin la manera de prohibir la obertura de aquests
establiments, normalment sota pressió de alguns empresaris turístics
locals i encara que hi han moltes persones interessades en iniciar un
negoci d’aquest tipus. A vegades la mateixa ignorància i la poca
tradició del autocaravanisme a la nostre terra fa que les
administracions vulguin assimilar l’activitat d’un area per
autocaravanes a un càmping, quan realment s’assembla mes a un
aparcament.
La llei d’urbanisme de Catalunya contempla
bàsicament tres tipus de sol: El sol no urbanitzable; el sol urbà i el
sol urbanitzable. Veiem les possibilitats de obrir un area en cadascun
d’aquests tipus de sol.
En sol no urbanitzable, entenem que
nomes es podria fer be considerant-la com una activitat lligada a cases
rurals o altres negocis ja en funcionament o be en llocs en que
normativa municipal expressament contempli la possibilitat, sempre en
aquest cas via execució d’un pla especial, procediment llarg i costós ja
que requereix entre altres coses un estudi d’impacte ambiental.
En sol urbà la possibilitat depèn
de la normativa municipal especifica. Generalment es podria obrir en
diferents usos del sol: residencial, industrial, equipaments e inclús en
algunes zones verdes. Nomes s’ha de comprovar que l’ús aparcament no
estigui expressament prohibit a les normes.
El sol urbanitzable es aquell que
els ajuntaments es reserven per cobrir properes necessitats de
creixement demogràfic. Tots els ajuntaments en tenen però donades les
expectatives de creixement actuals son espais sense un us definit i
moltes vegades en lamentables condicions estètiques i higièniques. En
aquest espais la Generalitat de Catalunya contempla amb certes
condicions, la seva utilització per activitats de caràcter provisional
amb al compromís de la propietat de retornar l’espai al seu estat actual
quan això sigui necessari. Donat que la inversió per muntar un area
d’autocaravanes no es molt gran i les poques expectatives de creixement
de les poblacions aquesta es una opció molt interessant, que algunes
comissions provincials d’urbanisme ja han acceptat i que poder ens
permetria millorar d’alguna manera la manca d’aparcaments per
autocaravanes fet que contribuiria no nomes a satisfer les necessitats
del usuaris de tota Europa que així o demanen si no també a regular el
transit de les poblacions d’una manera mes racional i ordenada.