divendres, 22 de gener del 2016

ÀREES D'AUTOCARAVANA. QUESTIONS URBANÍSTIQUES I LEGALS

2014-08-09 18:06

El Decret 159/2012 que regula els allotjaments turístics a Catalunya contempla la possibilitat, la legalitat i les condicions que han de complir les àrees d’autocaravana municipals:
  • Estades inferiors a 48 hores
  • Disposar de presa d’aigua
  • Disposar de presa de llum
  • Disposar de desguàs

La realitat es que no es parla de les àrees privades i el fet de la manca de regulacions concretes fa que molts ajuntaments trobin la manera de prohibir la obertura de aquests establiments, normalment sota pressió de alguns empresaris turístics locals i encara que hi han moltes persones interessades en iniciar un negoci d’aquest tipus. A vegades la mateixa ignorància i la poca tradició del autocaravanisme a la nostre terra fa que les administracions vulguin assimilar l’activitat d’un area per autocaravanes a un càmping, quan realment s’assembla mes a un aparcament.

La llei d’urbanisme de Catalunya contempla bàsicament tres tipus de sol: El sol no urbanitzable; el sol urbà i el sol urbanitzable. Veiem les possibilitats de obrir un area en cadascun d’aquests tipus de sol.

En sol no urbanitzable, entenem que nomes es podria fer be considerant-la com una activitat lligada a cases rurals o altres negocis ja en funcionament o be en llocs en que normativa municipal expressament contempli la possibilitat, sempre en aquest cas via execució d’un pla especial, procediment llarg i costós ja que requereix entre altres coses un estudi d’impacte ambiental.

En sol urbà la possibilitat depèn de la normativa municipal especifica. Generalment es podria obrir en diferents usos del sol: residencial, industrial, equipaments e inclús en algunes zones verdes. Nomes s’ha de comprovar que l’ús aparcament no estigui expressament prohibit a les normes.

El sol urbanitzable es aquell que els ajuntaments es reserven per cobrir properes necessitats de creixement demogràfic. Tots els ajuntaments en tenen però donades les expectatives de creixement actuals son espais sense un us definit i moltes vegades en lamentables condicions estètiques i higièniques. En aquest espais la Generalitat de Catalunya contempla amb certes condicions, la seva utilització per activitats de caràcter provisional amb al compromís de la propietat de retornar l’espai al seu estat actual quan això sigui necessari. Donat que la inversió per muntar un area d’autocaravanes no es molt gran i les poques expectatives de creixement de les poblacions aquesta es una opció molt interessant, que algunes comissions provincials d’urbanisme ja han acceptat i que poder ens permetria millorar d’alguna manera la manca d’aparcaments per autocaravanes fet que contribuiria no nomes a satisfer les necessitats del usuaris de tota Europa que així o demanen si no també a regular el transit de les poblacions d’una manera mes racional i ordenada.