Per valorar la incidència que pot suposar en l’economia local, analitzarem primer el perfil de l’autocaravanista.
La majoria d’usuaris d’autocaravanes són
propietaris, si bé cada cop més està ampliant l’oferta de lloguer. Són
persones que en el seu temps lliure o vacacional busquen autonomia,
contacte amb la natura i convivència i aspectes lúdics i culturals dels
pobles pels que passa.
El seu perfil sol ser el d’una persona
major de 40 anys, amb un poder adquisitiu mitjà alt i que viatja fins a
200 dies a l’any, amb una mitjana de 20.000 quilòmetres, i un estada
mínima d’un a dos dies.
Sobre l’estada una autocaravana a un àrea,
volem destacar que l’estada màxima que permet la llei de turisme de la
generalitat és de 48 hores seguides i que no es podrà realitzar una nova
estada en el recinte fins que no hagin transcorregut un mínim de 24
hores. Aquesta norma afavoreix la itinerància i per tant que un àrea
petita pot rebre una gran afluència d’autocaravanes.
En la nostre recerca en trobat pocs
estudis econòmics fiables i actualitzats sobre la incidència en
l’economia local d’un àrea d’utocaravanes, pel que estrapolarem les
dades del que ens ha semblat més representatiu i fiable, es tracta del
Informe de la primera trobada d’utocaravanes de la ciutat de Girona
l’any 2012.
La forma de poder mesura la incidència
econòmica d’una manera fiable va ser demanar als autocaravanistes
assistents a l’esdeveniment tots els tiquets de les compres o visites
realitzades a la ciutat.
Van assistir a la trobada 135
autocaravanes on viatjaven 320 persones ( 280 adults i 40 nens) el que
fa un promig de 2,3 persones per autocaravana.
La
despesa total realitzada segons els tiquets recollits va ser de
9.107,48 € el que suposa una despesa mitja de 28,46€ per persona o una
despesa mínima de 67,46€ per autocaravana.
També
és important destacar que la despesa es va centrar majoritàriament en
consum a nivell de petit comerç i d’activitats relacionades amb la
cultura i el turisme:
SECTOR
|
%
|
Hostaleria
|
28,65%
|
Alimentació
|
27,00%
|
Roba, sabates i complements
|
25,56%
|
Turisme
|
10,45%
|
Altres
|
4,21%
|
Mercat
|
3,30%
|
Salut
|
0,56%
|
Transports
|
0,28%
|
CONCLUSIONS:
Una petita àrea per unes 10 autocaravanes
situada a un espai tranquil però a prop del centre i de l’oferta
gastronòmica, de comerç i de turisme d’una població pot suposar una
despesa dels autocaravanistes en el comerç de la població del voltant
dels 500€ diaris en època de màxima afluència. També és important
destacar que l’autocaravanista viatja tot l’any. El parc d’autocaravanes
a l’Estat Espanyol és de 40.000 autocaravanes i es calcula que més de
400.000 autocaravanes de tota Europa venen a visitar-nos o van de pas
cap a la resta de l’Estat Espanyol, Marroc o Portugal
La inversió realitzada en l’adequació d’un
terreny en un àrea d’autocaravanes és fàcilment recuperable amb el
cobrament dels serveis que dona l’àrea al autocaravanista, carregà
d’aigua i llum, descarrega d’aigües grises i negres i pernocta.
La inauguració d’una nova àrea és motiu de
ressenyes a revistes especialitzades, guies i buscadors d’àrees
d’internet. Això suposa una publicitat gratuïta de la localitat i de la
seva oferta turística.
La creació d’un àrea d’autocaravanes és
una oportunitat per als municipis d’afegir un nou servei a la seva
oferta turística i donar així resposta a una tendència en alça del
turisme actual. Fomentant un turisme sostenible i de qualitat.
Sens dubte la creació d’un àrea d’autocaravanes suposa una incidència positiva en la economia local.